Докато големите филмови продукции пропадат в едно необяснимо за интелигентните зрители небитие, изпълнено от жалки супергерои и драми за Втората световна война, дигиталната ера във видеографията дава порив на една нова вълна от кинодейци. Днес видеозаснемането е по-лесно от всякога, а разнообразните web-базирани платформи за финансиране и разпространение на продукции предоставят една невиждана досега свобода на творците. Ако преди 20 години сериозно кинематографично заснемане се правеше с не общо достъпна техника и сериозни бюджети (дори за на пръв поглед смешни продукции), то днес има десетки алтернативи за обезпечаване в диапазона под 10 000 евро, а ако е от достатъчно качествен екип с идея, дори може да паднеш под 5 000. По същия начин, когато в миналото основната възможност да достигнеш до аудитория бе чрез фестивалната мрежа, то днес има множество платформи, специализирани в това. Мога да напиша много страници в изляяния как точно техническият напредък и възходът на социалните мрежи с професионален характер помагат на младите артисти, но мисля да спра дотук и да започна с конкретни филми. Тази рубрика колкото и да ми се иска да бъде с типичната балканска насоченост на списанието ни, се налага да престъпи тези граници и да се обърне към една по-обща гледна точка.
За начало ще представя една магическа поредица, връщаща всеки зрител в детството. Това е демонстрация за силата на късометражното кино като независим медиум със собствено място в културния свят както като форма на изказ, така и като чисто превъплъщение на въображението. Трилогията Kin Fables е една модерна приказка, използваща множество съвременни кинематографични похвати, за да постигне магическа комбинация от история чрез визуализация. Продукцията е дете на чистата любов към кинематографичното изкуство, създадена от братята Seb и Ben McKinnon. Реализацията е на Five Knights Productions – студио, чиято основа са те, тримата им братя и страстта им към визуалното изкуство във всички негови форми. Базирани в Монреал и израснали в живописни канадски гори, братята създават богата палитра от разнообразни форми на изкуство от илюстрации до музикални видеа, комикси и филми. Те са живо доказателство за това как можеш да използваш новите медийни платформи за финансиране и разпространение, отвъд пределите на държавата, в която живееш. Проектът до голяма степен е самофинансиран, като финалната му щриха минава през Kickstarter кампания от скромните за резултата 25 000 долара. Трилогията е с общо времетраене от 35 минути и отнема 3 години за заснемане и изработване, но резултатът е наистина феноменален.
Историята на епизодите е фрагментирана и по-скоро идейна отколкото съществуваща. С тотална лишеност на смислен диалог и конвенционална наратива, екипът използва единствено красиви визуални сцени, за да постигне една съвременна сюрреалистична епопея за принца и принцесата, рицаря, приключението, израстването, загубата, поражението и най-вече красотата и способността й да надделее над всичко останало. Всяка една от сцените за тази проста история изглежда като трудно изработеана картина, в която са наляти седмици, дори месеци работа. Няма нито един празен кадър, който да е лишен от визуална пъстрота и да помага за беглото сюжетно развитие. Всичко – до най-малкия детайл – крещи приказно изображение, забулено в типични камелотски мотиви на мъглa, зеленина и вода.
Технически кинематографията е просто магнетична. Употребата на забавен каданс, съчетан с вече споменатите елементи на мъгла и почти цялостно подбраните облачни дни с дифузна светлина позволяват изграждането на един изключително красив визуален разказ. Композициите на всеки кадър, в съчетание с последователността им, показват едно изключитело внимание към детайлите. Тук идва и използването на конкретна техника от гледна точка на камера и обективи – Sony FS 700, 18mm f/3.5 Distagon T, 35mm f/1.4 Distagon T, 50mm f/1.4 Planar T и Canon EF 70-200 mm f/2.8 L. Ограничената употреба на главно твърди обективи в съвкупност със super 35 mm камера с опция за забавен каданс в правилните ръце показват тези резултати, а ефектът по нищо не отстъпва на големите студийни продукции. Всичко в тази поредица от снимачна и монтажна гледна точка е изпипано до брутален детайл. От точната последователност на кадровките със строго определени крупности до цялостното оформление на музикалния аранжимент, плътно следващ визуалния ритъм от начало до край. Саундтракът също е създаден от братята и съчетава богата палитра от разнородни стилове в една постоянна градация. Това като цяло е продукция, която всеки визуален наративен артист може да използва като учебник, и в същото време е прекрасен пример за това как се прави съвременен филм, основан на добре сформиран екип. Тук визуалният разказ, музикалното оформление и цялостният ритъм са манифестация на рядката магия, която ни връща в детството. Това е олицетворение на един истински сън, който остава закотвен в съзнанието, много след като спрем видеото.